HELP, mijn factuur wordt niet betaald!

HELP, mijn factuur wordt niet betaald!


Iedere ondernemer wordt hiermee wel eens geconfronteerd. Een debiteur die de factuur niet betaalt. Openstaande facturen kunnen frustrerend zijn, zeker wanneer betaling uitblijft ondanks de duidelijke afspraken. In dit artikel zal ik u uitleggen wat u als ondernemer moet doen én wat ons kantoor voor u kan betekenen om de openstaande facturen effectief te innen.

Wanneer mag ik incasseren?

Zodra de betaaltermijn op uw factuur is verstreken en de debiteur niet betaalt, kunt u overgaan tot incasso. Dit kan in beginsel zonder nadere aankondiging. In de praktijk is het vaak verstandig om eerst een vriendelijke herinnering te sturen. Dit kan soms ervoor zorgen dat de debiteur alsnog de factuur voldoet.

Verzuim: de juridische ingang tot incasso

Voordat u de juridische weg kunt bewandelen, dient er sprake te zijn van verzuim. Verzuim treedt volgens de wet in zodra een debiteur zijn betalingsverplichting niet nakomt én de vertraging hem kan worden toegerekend.

In de meeste gevallen moet u als schuldeiser eerst een ingebrekestelling sturen, waarin u de debiteur schriftelijk aanmaant én een redelijke termijn geeft om alsnog te betalen. Verzuim kan echter ook automatisch intreden wanneer er sprake is van het volgende:

  • Een fatale termijn (bijvoorbeeld vervaltermijn van de factuur);
  • Een mededeling van de debiteur dat hij niet zal betalen;
  • Situaties waarin betaling blijvend onmogelijk is.

Wat moet u doen?

U moet ervoor zorgen dat u duidelijke afspraken maakt én dat de vervaltermijn van de factuur duidelijk vermeld staat. Betaalt de debiteur niet, stuur dan eerst een duidelijke herinnering. Blijft betaling uit? Stuur dan een ingebrekestelling, waarin u de debiteur aanmaant om alsnog binnen een redelijke termijn over te gaan tot betaling. Benoem daarbij ook dat wanneer de debiteur niet overgaat tot betaling, u aanspraak maakt op de rente en incassokosten. Blijft betaling nog steeds uit? Dan zit er niets anders op dan het starten van een incassoprocedure.

Kortom, waar moet u op letten?

  • Zorg ervoor dat uw facturen juridisch correct zijn opgesteld;
  • Houdt rekening met contractuele afspraken en algemene voorwaarden;
  • Documenteer alle communicatie met de debiteur;
  • Let op de verjaringstermijn van de vordering.

Wat kan ons kantoor voor u betekenen?

Met enige regelmaat start ons kantoor op basis van no cure no pay een incassotraject. Wij sturen namens u een ingebrekestelling, waarbij de debiteur een laatste maal wordt gesommeerd om over te gaan tot betaling. Betaalt de debiteur niet, dan kunnen wij een incassoprocedure voor u starten. De procedures voeren wij met succes.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Op 17 september 2025 zal een lunchlezing plaatsvinden over dit onderwerp. Meld u nu aan via onze website: https://www.sijbenpartners.nl/academy/academy-2025 of neem vrijblijvend contact op met onze gespecialiseerde advocaten in Heerlen via info@sijbenpartners.nl of bel gerust via 045 560 2200 en ontdek hoe wij u verder kunnen.